Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων Λογότυπο
Βρίσκεστε εδώ: Κεντρική >> Ιστορßα>> ΤοπικÝς Κοινüτητες

Ιστορßα της Πüλης - ΤοπικÝς Κοινüτητες

ΑΓΙΟΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ

Η Ιστορßα του χωριοý ξεκινÜει απü την εποχÞ που ιδρýθηκαν οι πρþτοι ανθρþπινοι οικισμοß, η παλιÜ ονομασßα του χωρßου Þταν «ΤρÜπιστα» . Οι κÜτοικοι του χωριοý Ýζησαν πολý δýσκολα χρüνια κÜτω απü τον Τουρκικü ζυγü και επαναστÜτησαν πολλÝς φορÝς κατÜ αυτοý, με αποτÝλεσμα να καßγεται συχνÜ και να χτßζετε ξανÜ πÜντα σε διαφορετικÞ τοποθεσßα.
Το Δημοτικü ΔιαμÝρισμα του Αγßου Χριστοφüρου εßναι χτισμÝνο στην πλαγιÜ του Βερμßου σε υψüμετρο 670 μÝτρων.
Η ιστορßα του αρχßζει απü την εποχÞ που ιδρýθηκαν οι πρþτοι ανθρþπινοι οικισμοß, οι οποßοι üταν αργüτερα ενþθηκαν, αποτÝλεσαν την ισχυρüτατη φυλÞ των Εορδþν. Απü αυτÞ κατÜγονται ικανüτατοι στρατηγοß του Μ. ΑλεξÜνδρου. Σýμφωνα με τον Αρριανü, τον ιστορικü που κατÝγραψε την πορεßα του ΑλεξÜνδρου üταν το 336 π.χ. οι Θηβαßοι επαναστÜτησαν κατÜ των Μακεδüνων, ο Μ. ΑλÝξανδρος πÝρασε με το στρατü του απü την ¶ρνισσα (Πýργοι), την Ελιμιωτßδα (ΠτολεμαÀδα) και στρατοπÝδευσε στην ΤρÝπιστα σημερινüς ¶γιος Χριστüφορος. ΑυτÞ εßναι η πρþτη μαρτυρßα που αφορÜ την ýπαρξη του.
Για αιþνες πολλοýς δεν βρÝθηκαν μαρτυρßες ιστορικÝς και ξαναβρßσκουμε ιστορικÝς πηγÝς απü τη ΒυζαντινÞ πλÝον εποχÞ. Στη διÜρκεια της ΒυζαντινÞς αυτοκρατορßας ο ¶γιος Χριστüφορος ονομαζüταν Παναγßα, αριθμοýσε 10.000 περßπου κατοßκους και εßχε 22 Χριστιανικοýς ναοýς. Η πüλη αποτελοýσε συγκοινωνιακü κüμβο και συνÝδεε το μοναστÞρι της Γιουγκοσλαβßας με την ΚοζÜνη. Οι Βοýλγαροι Ýκαναν την εποχÞ αυτÞ συνεχεßς επιδρομÝς στη ΔυτικÞ Μακεδονßα και σε μια απü αυτÝς κατÝκτησαν την πλοýσια κωμüπολη, την Παναγßα λüγω της σπουδαßας γεωγραφικÞς της θÝσης. ΜÜλιστα Üλλαξαν το Χριστιανικü της üνομα και την ονüμασαν ΠρÝτσιστα, που εßναι ΣλαβικÞ λÝξη και σημαßνει Αγßα ΤριÜδα.
O Βασßλειος ο Β' ο Βουλγαροκτüνος στην προσπÜθειÜ του να καθαρßσει την περιοχÞ αυτÞ απü τους Βοýλγαρους χÜρισε την ελευθερßα και στην περιοχÞ. Η πüλη ξανÜζησε χρüνια προüδου Ýως üτου Ýπεσε ξανÜ στα χÝρια Üλλων κατακτητþν πιο αιμοβüρων, των Τοýρκων. Στην πüλη της Παναγßας υπÞρχε και Ýνα μοναστÞρι αφιερωμÝνο στον ¶γιο Χριστüφορο. Σýμφωνα με Ýναν θρýλο η εικüνα της Παναγßας μετÜ την μεγÜλη καταστροφÞ της πüλης δÜκρυσε. Τα δÜκρυα της που Ýπεσαν καυτÜ αποτυπþθηκαν ανÜγλυφα στο πλακüστρωτο δÜπεδο της εκκλησßας. Η μακρüχρονη Τοýρκικη δουλεßα σÜρωσε το μοναστÞρι καθþς επßσης και τις Üλλες εκκλησßες. ΑλλÜ η μεγÜλη πλÜκα του δαπÝδου με τα δÜκρυα της Παναγßας Ýμεινε στην επιφÜνεια. Οι κÜτοικοι φýλαξαν την πλÜκα αυτÞ σαν θαυματουργÞ. ¸τσι ο υπüδουλος Ελληνισμüς προσκυνþντας την Ýπαιρνε θÜρρος και δýναμη για να αντÝξει τις ταλαιπωρßες και τις καταπιÝσεις.
ΚατÜ τη διÜρκεια της περιüδου αυτÞς η ζωÞ των Χριστιανþν Þταν εξαιρετικÜ δýσκολη. Οι κÜτοικοι επαναστÜτησαν πολλÝς φορÝς κατÜ του Τοýρκικου ζυγοý με αποτÝλεσμα να καßγεται συχνÜ το χωριü και να ξαναχτßζεται κÜθε φορÜ σε διαφορετικÞ τοποθεσßα. ΜÜλιστα υπÜρχει και η μαρτυρßα που λÝει τα εξÞς : οι Τοýρκοι για να καθυποτÜξουν τους κατοßκους του χωριοý εßχαν φÝρει απü το Ικüνιο Ýποικους, τους γνωστοýς ως «ΚονιÜρους» και τους εγκατÝστησαν στην περιοχÞ. Λüγω της ýπαρξης των Τοýρκων χτßστηκε Ýνα τζαμß που αργüτερα καταστρÜφηκε. Οι Ýποικοι αυτοß δεν επÝτρεπαν στους Χριστιανοýς να εκτελοýν οýτε τα θρησκευτικÜ τους καθÞκοντα, με αποτÝλεσμα να μην Ýχουν οýτε εκκλησßες.
Οι ντüπιοι κÜτοικοι αποφÜσισαν να χτßσουν μια δικÞ τους εκκλησßα και κÜθε βρÜδυ σχημÜτιζαν μια ανθρþπινη αλυσßδα για να μεταφÝρουν τις πÝτρες και τα υλικÜ που χρειÜζονταν για την ανοικοδüμηση του ναοý. Με κüπους και θυσßες Ýχτιζαν την εκκλησßα του Αγßου ΝικολÜου. Δυστυχþς üμως οι Τοýρκοι την ημÝρα γκρÝμιζαν και ποδοπατοýσαν το ναü. Απü το 1904 Ýως το 1911 περßπου κρÜτησε το χτßσιμο του ναοý και επειδÞ οι ντüπιοι κÜτοικοι αγανÜκτησαν, εξεγÝρθηκαν εναντßον των Τοýρκων και δÝνοντας πολλοýς απü αυτοýς με σχοινιÜ τους Ýσυραν ως το ποτÜμι üπου και τους Ýσφαξαν. ΑποτÝλεσμα της ανταρσßας αυτÞς Þταν να καεß το χωριü και να ξανακτιστεß.
Το 1922 με την ανταλλαγÞ του πληθυσμοý οι Τοýρκοι εγκατÝλειψαν το χωριü και Ýφυγαν Þσυχα με τα φορτωμÝνα κÜρα τους. Με την απελευθÝρωση οι κÜτοικοι ασχολÞθηκαν με τη γεωργßα και την κτηνοτροφßα. O αριθμüς τους üμως εßχε μειωθεß κατÜ πολý και το χωριü αριθμοýσε γýρω στους 500 κατοßκους μüνο.
Το 1923 μετÜ την ανταλλαγÞ των πληθυσμþν εγκαταστÜθηκαν στο χωριü πολλοß πρüσφυγες οι οποßοι Ýζησαν ειρηνικÜ με τους ντüπιους κατοßκους. ΜÜλιστα το 1928 το χωριü με βασιλικü διÜταγμα μετονομÜστηκε σε ¶γιο Χριστüφορο.
Στις 6 Απριλßου το 1941 οι Γερμανοß κυρßεψαν το χωριü. Αρχßζει μια νÝα και δýσκολη εποχÞ. Πολλοß απü τους κατοßκους κατÝφυγαν στο ΒÝρμιο. Τα συχνÜ προβλÞματα που δημιουργοýσαν οι κÜτοικοι στους Γερμανοýς, καθþς επßσης και το κρýψιμο των ανταρτþν εßχαν ως αποτÝλεσμα να καεß το χωριü κατÜ τα μÝσα Σεπτεμβρßου του 1944, δηλαδÞ λßγο καιρü πριν την απελευθÝρωση του. Το απüσπασμα Þρθε απü τα ΚομνηνÜ με πλοýσιο οπλισμü και εκεßνο που κÜηκε ολοσχερþς Þταν το σχολεßο.
ΣÞμερα ο ¶γιος Χριστüφορος Ýχει 800 περßπου κατοßκους. Λßγοι απ' αυτοýς ασχολοýνται με τη γεωργßα και οι περισσüτεροι εργÜζονται στα εργοστÜσια της ΔΕΗ. Το σημερινü χωριü που οφεßλει το üνομÜ του στο κατεστραμμÝνο μοναστÞρι αποτελεß την Ýδρα του νεοσýστατου ΔÞμου Αγßας ΠαρασκευÞς.
Στο κεντρικü πÜρκο υπÜρχει το μνημεßο των πεσüντων υπÝρ της πατρßδας με το επιτýμβιο:
«Ξεψýχησε ; üχι ψÝματα ποτÝ δεν ξεψυχÜει üποιος για την πατρßδα του με πßστη πολεμÜει»

ΑπÝναντι βρßσκεται ο Ιερüς Ναüς Αγßου Χριστüφορου που Üρχισε να χτßζεται απü το 1971 και σÞμερα γßνεται η αγιογρÜφησÞ του. Εßναι ο πολιοýχος Üγιος και γιορτÜζεται πανηγυρικÜ κÜθε χρüνο στις 9 ΜαÀου. Λßγο πιο μακριÜ απü τον οικισμü υπÞρχε μια ιαματικÞ πηγÞ και η πßστη του λαοý üτι το νερü της γιατρεýει οδÞγησε τους κατοßκους στο χτßσιμο ενüς ναοý το 1939 αφιερωμÝνο στη Ζωοδüχο πηγÞ. Αργüτερα η εκκλησßα αφιερþθηκε στην Αγßα ΠαρασκευÞ αλλÜ η θρησκευτικÞ πανÞγυρης εξακολουθεß και γßνεται την ΠαρασκευÞ μετÜ το ΠÜσχα.

Το Δ.Δ. του Αγßου Χριστüφορου διαθÝτει Ýνα πολιτιστικü σýλλογο με την επωνυμßα ΜÝγας ΑλÝξανδρος ο οποßος δημιουργÞθηκε το 1993 και αναπτýσσει Ýντονη δραστηριüτητα. Στα πλαßσια του συλλüγου λειτουργοýν 3 χορευτικÜ τμÞματα: μικρþν - εφÞβων - μεγÜλων ενþ οι δρÜσεις του μποροýν να συνοψιστοýν στις εξÞς:
1. Δενδροφυτεýσεις
2. Παρουσßαση παραδοσιακþν χορþν σε γιορτÝς
3. ΘεατρικÜ μονüπρακτα
4. Βραβεýσεις αριστοýχων μαθητþν
5. ΜουσικÝς συναυλßες
6. ΣυμμετοχÞ σε εκδηλþσεις Üλλων ΔÞμων κ´ ΚοινοτÞτων
7. ΣυμμετοχÞ των μελþν σε Ýρανο
8. ΔιοργÜνωση εκδρομþν - επισκÝψεις σε μουσεßα
9. ΕκθÝσεις φωτογραφßας (ανÝκδοτο υλικü)
10. ΔιοργÜνωση διαλÝξεων με επßκαιρα θÝματα
11. ¸κθεση κατασκευþν των μαθητþν

ΠαρÝλαση σε εθνικÝς και τοπικÝς επετεßους με παραδοσιακÝς φορεσιÝς

ΔημογραφικÜ στοιχεßα:

O πληθυσμüς του Δ.Δ. Αγßου Χριστοφüρου απü το 1920 Ýως το 1991:

1920 ............................ 581
1928............................. 704
1940............................. 936
1951............................. 835
1961............................. 909
1971............................. 838
1981............................. 928
1991............................. 794
2001............................. 810

Στο Δ.Δ. Αγßου Χριστοφüρου Ýχουν ανακαλυφθεß ευρÞματα τα οποßα μαρτυροýν την κατοßκηση απü αρχαιοτÜτων χρüνων.

ΤÜφοι του πρþτου μισοý 4ου αιþνα μ.Χ. λακκοειδÞς, με κτερßσματα (ερυθρüμορφο ψαροπινÜκιο, δýο χÜλκινες κανθαροειδεßς κýλικες, τοξωτÞ πüρπη και πρüχους απü το ßδιο υλικü)
ΤμÞμα ανÜγλυφης στÞλης 2ου αιþνα μ.Χ. στην οποßα σþζεται κεφαλÞ ανδρικÞς μορφÞς με την επιγραφÞ κÜτω απü την αετωματικÞ στÞλη: «ΑλÝξανδρος ΠατÝως»
ΜαρμÜρινη επιτýμβια ανÜγλυφη στÞλη α´ μισοý 3ου αιþνα μ.Χ. με παρÜσταση ιππÝα γενειοφüρου και μιας μανδηλοφοροýσας γυναßκας αντßκρυ του. ΕπιγραφÞ κÜτω απü την παρÜσταση σε τρεις στßχους γρÜφει:
«ΚλεοπÜτρα τω γλυκυτÜ τω ανδρß Βαβυλþν και εαυτÞ μνεßαν χÜριν.

ΔΗΜΟΣ ΕΟΡΔΑΙΑΣ 2012 - www.ptolemaida.gr/100xronia