Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων Λογότυπο
Βρίσκεστε εδώ: Κεντρική >> Ιστορßα>> ΤοπικÝς Κοινüτητες

Ιστορßα της Πüλης - ΤοπικÝς Κοινüτητες

ΚΑΡΙΟΧΩΡΙ

Το Καρυοχþρι το συναντÜ κανεßς μετÜ απü τον ¶γιο Χριστüφορο σε απüσταση 3 χλμ. και εßναι χτισμÝνο μÝσα σε μια κοιλÜδα και σε υψüμετρο 710 μ.

Η ονομασßα του χωριοý κατÜ την περßοδο της τουρκοκρατßας Þταν Κουζλοýκιο και μετονομÜστηκε σε Καρυοχþρι το Ýτος 1928.

-Κουζλοýκιο προερχüμενο απü τη λÝξη «καζ» που σημαßνει καρýδι.

-Καρυοχþρι σýνθετη λÝξη αποτελοýμενη απü καρυÜ + χωριü δηλαδÞ χωριü με καρυδιÝς.

ΙΣΤOΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡOΜΗ ΑΠO ΤO ΕΤOΣ 5000 π.χ. ΩΣ ΤO 1923

Ενδεßξεις ζωÞς στην περιοχÞ υπÜρχουν απü τη νεþτερη νεολιθικÞ περßοδο που χρονολογεßται το 5000 π.χ. ΔιÝμεναν κÜτοικοι αγνþστου πολιτισμοý των οποßων τη ζωÞ μαρτυροýν τα θεμÝλια οικισμþν που βρÝθηκαν στο γÞλοφο του ΠροφÞτη Ηλßα. Το 3000 π.χ. Ýχουμε την εμφÜνιση ορισμÝνων φυλþν που ονομÜστηκαν γενικÜ προÝλληνες και παρÝμειναν στην περιοχÞ ως την κÜθοδο των ΔωριÝων και την εμφÜνιση των μακεδονικþν φυλþν. O νεολιθικüς οικισμüς εξελßχθηκε σε μiα μικρÞ πüλη και η ζωÞ διατηρÞθηκε ως τα ΕλληνιστικÜ χρüνια, üταν ο χþρος Ýγινε νεκροταφεßο και οι κÜτοικοι μετανÜστευσαν. Η ζωÞ ξαναβρÞκε τους ρυθμοýς της στα ρωμαúκÜ χρüνια και συνεχßστηκε στη βυζαντινÞ περßοδο.

ΜετÜ τον ερχομü των Νορμανδþν το 10ο αιþνα στο Βυζαντινü κρÜτος και τη Δ' Σταυροφορßα λυμαßνονται στην περιοχÞ ΦρÜγκοι, Νορμανδοß, ΣλÜβοι και Βοýλγαροι. Oι επιδρομÝς και λεηλασßες συνεχßστηκαν ως τη μÜχη του Κοσσυφοπεδßου το 1389, üταν οι ορδÝς των μουσουλμÜνων πλημμυρßζουν την περιοχÞ της Εορδαßας.

Στο χωριü εγκαθßσταται μια φυλÞ νομÜδων εν ονüματι Γιουροýκοι, οι οποßοι εξοικειþνονται με την αγροτικÞ ζωÞ εγκαταλεßποντας την πολεμικÞ τÝχνη. Μια Üλλη φυλÞ νομÜδων, οι ΚονιÜροι συνεχßζουν τις ληστρικÝς επιδρομÝς λεηλατþντας και εκκενþνοντας το χωριü. Το τουρκικü στοιχεßο παρÝμεινε στο χωριü ως την υπογραφÞ της συνθÞκης της ΛωζÜνης, οπüτε Ýχουμε την εγκατÜσταση 710 ΕλλÞνων του Πüντου και της Μ. Ασßας.

Η τυπολογßα των σπιτιþν του Καρυοχωρßου Ýχει Üμεση σχÝση με τη χρονολογικÞ εξÝλιξη. ΣÞμερα η διÜκριση και κατÜταξη των σπιτιþν μπορεß να γßνει απü τον τρüπο κατασκευÞς και απü τα επß μÝρους μορφολογικÜ χαρακτηριστικÜ. Με βÜση αυτÜ μποροýμε να διακρßνουμε τρεις κýριους τýπους σπιτιþν. Τα τοýρκικα, τα σπßτια του εποικισμοý και τα νεþτερα.

ΜετÜ τη ΜικρασιατικÞ καταστροφÞ στο Καρυοχþρι Þρθαν 710 πρüσφυγες, οι οποßοι στεγÜστηκαν στα τουρκικÜ σπßτια και στα σπßτια του εποικισμοý που χτßστηκαν απü το ΚρÜτος. Προς ενßσχυση των προσφýγων το ΚρÜτος προÝβη σε αναδασμü το 1927, üπου μοßρασε 5.000.000 στρ. γης και διανομÞ 250.000 ζþων.

Με τον ερχομü της η προσφυγικÞ γενιÜ δεν κατüρθωσε να φÝρει τßποτα, εκτüς απü εßδη πρþτης ανÜγκης και μικροαντικεßμενα.

ΥπÜρχουν üμως κÜποια κειμÞλια απ' την πατρßδα που δεν πρüκειται να χαθοýν. Εßναι οι Üγιες εικüνες, αρχþν 19ου αιþνα, που Ýφ&epuilon;ραν μαζß τους και βρßσκονται στον ιερü ναü Αγßου Δημητρßου.

O Ι.Ν. Αγßου Δημητρßου χτßστηκε στα 1971-73 πÜνω στα ερεßπια του παλαιοý κτßσματος που χρησßμευε ως ναüς, ενþ τα πρþτα χρüνια του επαναπατρισμοý χρησιμοποιÞθηκε ως ναüς το τουρκικü τζαμß, που υπÞρχε στο χωριü. Εßναι ναüς ρυθμοý βασιλικÞς με τροýλο και Ýχει ξυλüγλυπτο τÝμπλο. Πρüσφατα διακοσμÞθηκε με αγιογραφßες μοναδικÞς καλλιτεχνικÞς αξßας, που Ýχουν τις βÜσεις τους στη ΒυζαντινÞ Þ ΜακεδονικÞ τÝχνη.

Το Καρυοχþρι διαθÝτει και το εξωκλÞσι ΠροφÞτη Ηλßα το οποßο χτßστηκε τον Ιοýνιο του 1970. ¸να μικρü ορθογþνιο οßκημα με ξυλüγλυπτο τÝμπλο στολßζει τον ομþνυμο γÞλοφο. Η μνÞμη του ΠροφÞτου τιμÜται στις 20 Ιουλßου και συνοδεýεται απü πολιτιστικÝς εκδηλþσεις.

Στο Καρυοχþρι υπÜρχει και δραστηριοποιεßται ο Ποντιακüς- Μικρασιατικüς σýλλογος «O Πρüσφυγας». Το 1982 μßα παρÝα ατüμων στο Καρυοχþρι συνεπαρμÝνη απü την ιδÝα της αναβßωσης ηθþν και εθßμων του χωριοý ξεκßνησε δειλÜ - δειλÜ τα βÞματÜ του ο σýλλογος Üτυπα μεν, ουσιαστικÜ δε με το ξαναζωντÜνεμα του εθßμου «ΜωμογÝρια» Þ «κοτσαμÜνια» üπως συνηθßζεται να λÝγεται. Το Ýθιμο αυτü της πρωτοχρονιÜς Ýφερε στη μνÞμη των γεροντüτερων κατοßκων σκηνÝς απü τη ζωÞ τους στην πατρßδα (Πüντος). Στη συνÝχεια ο σýλλογος δραστηριοποιεßται στη δημιουργßα χορευτικοý τμÞματος μικροý και μεγÜλου. Το 1994 ο σýλλογος αποκτÜ την τυπικÞ του υπüσταση με την επßσημη αναγνþρισÞ του. ¸κτοτε και κατüπιν επιτυχþν προσπαθειþν της Διοßκησης του γßνονται τριÞμερες εκδηλþσεις του Πρüφητη Ηλßα με παρουσßαση θεατρικÞ, χορευτικþν και λαúκþν συναυλιþν. Τελευταßα ο σýλλογος ξεφεýγει των τοπικþν ορßων του Νομοý ΚοζÜνης και Ýχει συμμετÜσχει σε διÜφορες εκδηλþσεις στην ¹πειρο μÝχρι και στην ΚρÞτη, στο ΠανκρÞτιο φεστιβÜλ.

Σκοπüς βασικüς του συλλüγου εκτüς των καθιερωμÝνων της διατÞρησης ηθþν και εθßμων της παρÜδοσης και της πολιτιστικÞς μας ταυτüτητας εßναι η συνεκτικüτητα στην ιστορικÞ διαδρομÞ και η παραγωγÞ πολιτιστικþν δομþν.

¹θη και Ýθιμα

¸θιμα ΧριστουγÝννων

Τη νýχτα των ΧριστουγÝννων ομÜδες απü παιδιÜ ηλικßας 15-25 ετþν γýριζαν τα σπßτια και εκτελοýσαν μια θεατρικÞ παρÜσταση με κωμικü περιεχüμενο. Το Ýθιμο εßναι παμπÜλαιο και Ýχει σχÝση με τους 3 μÜγους της ΓραφÞς. ΠεριÝρχονταν üλα τα σπßτια ανεξαιρÝτως χωρßς να αποβλÝπουν σε εßσπραξη χρημÜτων και Ýψαλαν τα κÜλαντα με συνοδεßα λýρας.

¸θιμα ΠρωτοχρονιÜς

Παρüμοιο Ýθιμο με μικρÝς παραλλαγÝς. O θßασος εßχε λιγüτερα μÝλη και το σενÜριο δεν Þταν τüσο εντυπωσιακü. Γýριζαν τα σπßτια και Ýψελναν τα αντßστοιχα κÜλαντα με την απαραßτητη συνοδεßα λýρας.

ΚαλÜντισμα

¸θιμο το οποßο Ýχει τις ρßζες του στα βυζαντινÜ χρüνια. Τα παιδιÜ κρατοýσαν στο Ýνα χÝρι το κÜλαντο και στο Üλλο το φανÜρι. ΠÞγαιναν στα σπßτια και απü καπνοδüχους Þ φεγγßτες κατÝβαζαν το κÜλαντο πÜνω στο οποßο Þταν μπηγμÝνο Ýνα μÞλο. Στο μÞλο πÜνω οι σπιτονοικοκυραßοι κÜρφωναν Ýνα νüμισμα, το οποßο τα παιδιÜ τραβοýσαν πÜνω και Ýδιναν τις απαραßτητες ευχÝς.

¸θιμα ΠÜσχα

Το ΠÜσχα γιορτÜζονταν μεγαλüπρεπα και πανηγυρικÜ. Τηροýνταν üλες οι καθιερωμÝνες τελετÝς της Εκκλησßας και το τυπικü. Διοργανþνονταν χοροß και πανηγýρια ενþ για Ýνα τριÞμερο γινüταν διαγωνισμüς τσουγκρßσματος αυγþν.

¸θιμα γÜμου

Oι οικογÝνειες ζοýσαν πατριαρχικÜ με αποτÝλεσμα η αυτοτÝλεια των αδελφικþν οικογενειþν να εßναι δýσκολη. Oι νÝες κοπÝλες παντρεýονταν με την πρþτη ζÞτηση ýστερα απü τα 16-17 χρüνια.

¸θιμο του "Μας"

Δεν επιτρεπüταν στη νýφη να μιλÜει με τους γονεßς του Üνδρα της και με τους συγγενεßς. Με το Ýθιμο πßστευαν üτι περιφρουρεßται ο απüλυτος σεβασμüς της νýφης προς τους στενοýς συγγενεßς του συζýγου της.

Τοκετüς - Λεχþνα

¸θιμο με το οποßο πßστευαν üτι προστατεýεται το νεογÝννητο και η λεχþνα απü βÜσκανο μÜτι. Η λεχþνα μÝχρι το συμπλÞρωμα 40 ημερþν δεν επιτρεπüταν να βγει απü το σπßτι. Δεν επιτρεπüταν μετÜ τη δýση του ηλßου οýτε συγγενεßς οýτε και φßλοι να μπουν στο σπßτι να δουν το νεογÝννητο. ΥπÞρχε επßσης Ýνας Üγραφος νüμος προστασßας της εγκýου και της λεχþνας. Μüλις οι συγγενεßς πληροφοροýνταν τον αßσιο τοκετü επισκεπτüταν τη λεχþνα και προσÝφεραν εκλεκτü φαγητü, υποχρεþνοντας τη λεχþνα να φÜει Ýστω και μια κουταλιÜ. Επßσης υπÞρχε το Ýθιμο του 'ασημþματος' και 'χρυσþματος' του νεογÝννητου. ΠροσÝφεραν χρÞματα Þ χρυσαφικÜ üπου πρωτοÝβλεπαν το νεογÝννητο.

ΚαλÜντισμα

ΠαραμονÞ ΧριστουγÝννων σηκþνονταν, πÞγαιναν στη βρýση και καλÜντιζαν. ¶φηναν δßπλα στη βρýση Ýνα κλαδß απü ελιÜ, ψημÝνο στÜρι και αλÜτι και μετÜ Ýπαιρναν νερü. Ακüμη πßστευαν üτι εκεßνη τη νýχτα, οι γυναßκες που δεν εßχαν παιδιÜ θα εßχαν τη δυνατüτητα να τεκνοποιÞσουν.

ΔημογραφικÜ στοιχεßα:

O πληθυσμüς του Δ.Δ. Καρυοχωρßου απü το 1920 Ýως το 1991:

1920............................ 704

1928............................ 634

1940............................ 788

1951............................ 725

1961............................ 667

1981............................ 678

1991............................ 634

2001............................ 598

 

 

 

 
ΔΗΜΟΣ ΕΟΡΔΑΙΑΣ 2012 - www.ptolemaida.gr/100xronia